Główny inżynier Renault, Alan Permane, przed wyścigiem o GP Europy mimo stosunkowo dużych problemów zespołu w Kanadzie uważa, że w Hiszpanii opony nie będą sprawiały tyle trudności ekipom, a zespół Roberta Kubicy będzie mógł wykorzystać nowe przednie skrzydło i podłogę, aby pokazać swój potencjał.
Alan, spoglądając wstecz na Kanadę, zespół wywiózł sześć punktów dzięki Robertowi, ale raczej był sfrustrowany…„Opuściliśmy Kanadę rozczarowani i z uczuciem, że prawdopodobnie nie wykorzystaliśmy wszystkiego z weekendu- to był pierwszy wyścig, w którym mieliśmy takie odczucia. Olbrzymia część naszej frustracji była spowodowana zarządzaniem oponami, gdyż mieliśmy poważne problemy z degradacją, co trzymało nas z tyłu i nie sprostało naszym oczekiwaniom.”
Mimo to musi być zachęcające zdobycie punktów mimo trudnego weekendu…
„Tak, to bardzo budujące, że mimo obrotu spraw nie po naszej myśli zdobyliśmy całkiem rozsądny wynik. To był pierwszy raz w tym roku gdy widzieliśmy, że opony odgrywają tak integralną rolę w strategii, gdyż nikt nie mógł pojechać tak jak zazwyczaj na jeden postój. Podczas gdy przyjemność sprawiało nam wyzwanie ułożenia dobrej strategii, to trochę frustrujące że inne ekipy poradziły sobie z tym lepiej.”
Porozmawiajmy o Witaliju- na czym powinien się koncentrować w Walencji?
„Sądzę, że powinien utrzymać to samo podejście, jak do tej pory w tym sezonie. W Montrealu wykonał świetną robotę ucząc się toru i poprawiając bolid w wolnych treningach. Przy takich zasadach, kwalifikacje są prawdopodobnie najbardziej kluczową częścią weekendu. W Kanadzie zakwalifikował się 14, co postawiło go w walce w środku stawki, a później doprowadziło do problemów w wyścigu. Witalij już pokazał, że ma prędkość potrzebną do zakwalifikowania się w czołowej dziesiątce tak, jak to widzieliśmy w Turcji, więc jest to kwestia poprawy stałości jego osiągów.”
Zespół będzie miał jakieś poprawki w ten weekend. Opowiedz nam o nich…
„Będziemy mieli całkiem spore poprawki, z nowym przednim skrzydłem i nową podłogą, które wierzymy, że pozwolą nam uczynić kolejny krok do przodu.”
Czy pamiętasz sezon, w którym tempo rozwoju było tak duże?
„Z pewnością widzieliśmy w tym roku niewiarygodne tempo rozwoju. Jeżeli weźmiemy pod uwagę stratę do pole position jako punkt odniesienia do tego jak mocno się poprawiliśmy, zobaczymy, że z wyścigu na wyścig redukowaliśmy tą stratę rozwijając auto szybciej niż konkurencja. A z poprawkami zaplanowanymi na ten weekend, miejmy nadzieję, że trend będzie kontynuowany.”
A co z walką zespołu z Mercedesem- czy spodziewasz się, ze będzie trwać przez cały sezon?
„Mam nadzieję, że nie, ponieważ chciałbym zobaczyć jak bezpiecznie im odjeżdżamy. Aktualnie uważam, ze jesteśmy nieco przed nimi i zachęcające było zobaczenie Roberta, który zakwalifikował się w Kandzie przed obydwoma Mercedesami, zwłaszcza przed Rosbergiem, który był na miękkich oponach. Niemniej jesteśmy świadomi, że nie możemy niedoceniać Mercedesa, ponieważ oni też tak samo jak my mocno naciskają- i nie zapominajmy, że są także aktualnymi mistrzami świata. Jak na tę chwile, jesteśmy 29 punktów za nimi w klasyfikacji konstruktorów a naszym celem jest spróbować i dogonić ich możliwie najszybciej.”
Opowiedz nam o wyzwaniach toru w Walencji i jak spodziewasz się, że R30 będzie się tam spisywał?
„Tor ma wszystkie typowe cechy toru ulicznego, ponieważ nie jest używany w trakcie całego roku i na początku weekendu będzie bardzo brudny. Bolid spisywał się bardzo dobrze w Monako, ostatni podobny tor uliczny, więc jesteśmy optymistycznie nastawieni na kolejny mocny pokaz w ten weekend. Będziemy mieli te same mieszanki opon, które mieliśmy w Kanadzie, ale nie spodziewam się podobnych problemów z degradacją i zarządzaniem oponami.”
21.06.2010 13:32
0
Będzie podium jak wszystko zagra i ubiorą mu miękkie oponki na Q3 ;)
21.06.2010 13:34
0
czy będzie F duck????
21.06.2010 13:37
0
ciekawe co powiecie na koniec sezonu, jak przez Pietrowa przegracie rywalizację z Mercedesem i mam nadzieję że na przyszły sezon zaklepiecie dwóch porównywalnych Kierowców.Bo przy takiej rozbieżności to nawet z najlepszym bolidem nie będziecie na pudle w konstruktorach
21.06.2010 13:39
0
2. WrOb3l Nie, 'dopiero' albo 'już' na Silverstone. :] Robert lubi ten tor, bolid odpowiada pod ten tor. To będzie weekend zakończony na podium.
21.06.2010 13:45
0
Opony na wyścig będą z mieszanki miękkiej i twardej, a to oznacza... :)
21.06.2010 13:58
0
2. WrOb3l Ten F-ducke jest ylko dobry dla Maców. Reszta ich nie dogoni. Zresztą widać to po wszystkich, że mieć to co innego niż mieć doprcowany. Przykładem są Ferrr i Merc. Obniżyli loty dopracowując ten system. Tak samo RBR. Niby genialny konstruktor, ale problemy są wielkie. Wiem że ten kanał dużo daje. I bez niego Maki nie liczyły by sie w walce jak do tej pory, a Ham nie miał by tak łatwo już przy wyprzedzaniu. Ale zastanawia mnie czy warto Reno inwestować w coś co trzeba testować przez około 3 GP i w 2011 bedzie zabronione
21.06.2010 14:01
0
Lepiej pracować nad dobrą bazą na 2011. A takie mają napewno Ferrari, RBR, Maclaren. Które nie miały dyfuzorów 2009r.
21.06.2010 14:18
0
dla pamięci co niektórym to nie jest żaden F-duck tylko F-duct.Po wyborach kaczki wam w głowach?
21.06.2010 14:25
0
ta, nie ma to jak kaczka f w bolidach, ludzie wezcie sie orientujcie o czym piszecie...
21.06.2010 14:36
0
WC-Duct... ciagle o nim sie w pszczolkach mowi i ciagle go nie ma. Dziwna rzecz.
21.06.2010 14:38
0
8 i 9 - chyba brakuje Wam neico poczucia humoru, chlopaki ;-) F-duck jakby nie bylo brzmi lepiej niz F-Duct, a do tego rzeczywiscie w Polsce to wyjatkowo zgrabne odniesienie...
21.06.2010 15:18
0
Sporo poprawek i ulepszeń się szykuje, ale na razie nie podniecałbym się za bardzo. Przecież nie wszystkie nowe elementy muszą się sprawdzić tak jak podłoga, którą testowali jaki czas temu. Niemniej to dobre wieści i oby dane z tunelu aerodynamicznego przeniosły się na tor.
21.06.2010 15:50
0
@Ataru i inni spece na tym forum... nie mieszajcie polityki z F1. Humor niesmaczny jak na mój gust. Poprzednio nie wyszło z podłogą, w takim razie jest jakaś znaczna rozbieżność w tunelu i na torze. Teraz ma być lepiej? Powinno być lepiej. Mieli nieco czasu na porównanie odczytów obecnej i poprzedniej wersji, tak jak było z przednim skrzydłem. Nauczka wyreżyserowana w Kanadzie nie powinna pójść w las... Ponadto teraz jak utrzymają się w tempie Mercedesa, utrzymując dystans do Ferrari, jest szansa na niezłe punkty. Warunkiem jest równa forma w treningach - szczytem pragnień była by forma z Monako. W Q3 może być pozycja 5, najlepiej przy dużym ścisku jeżeli chodzi o odstęp w Q pomiędzy kierowcami. Wtedy być może będzie szansa na wyprzedzenie w trakcie pit stopu, a wcześniej może jakiś błąd konkurencji podczas startu? "Ciśnienie" w zespole mają odpowiednie, błędy przedyskutowane. Obecność Kubicy za kierownicą rajdówki sugeruje, że problemy w typie kanadyjskim jego nie dotyczą. Obejrzą sobie analizy poprawek przeprowadzonych w tunelu i... pierwszy trening prawdę powie. Pozdr.
21.06.2010 17:07
0
13. 6q47, mowienie o innych w stylu "spece" wydaje sie zabawne w takim oto kontekscie, bo poki co jako jeden z tych specow i ekspertow, ktory zna sie najlepiej rzecz jasna, wypowiadasz sie Ty tutaj sam. Wiec chcialem jedynie zauwazyc, ze taka retoryka to naprawde jest bron obosieczna ;-) Zwlaszcza w sytuacji, gdy wszyscy znamy sie tu tyle co nic - na odleglosc. I nie wiemy jak to wyglada od srodka, znamy tylko wypowiedzi, czesto podyktowane czystym public relations i to wylacznie tych "najwazniejszych". Ja bym chcial zerknac jak to w Enstone wyglada w srodku, ale nie "pod kamere" a tak serio serio ;-) I wtedy moglibysmy mowic o tym jakie to cisnienie naprawde jest. Ja osobiscie zdecydowanie bardziej wole osoby, ktore wiedza co to jest jakas pokora i nie_wiedza_wszystkiego_najlepiej. Nic osobistego, stary, taka skromna uwaga z mojej strony.
21.06.2010 17:45
0
a ktoś wie co z tym nowym przednim zawieszeniem w reni?? co niby miało być
21.06.2010 17:50
0
15. Będzie.
21.06.2010 18:06
0
pytam o f-duct dlatego, że Renault potwierdziło kanał w Walencji a w dalszych wypowiedziach już o tym nie wspominali, tylko o podłodze i przednim skrzydle
21.06.2010 18:17
0
na confidentialu przytaczają słowa Erica Boullier: Nasz F-Duct jest dość dobrze rozwinięty, ale jednocześnie brak 100% funkcjonalności nie pozwala na chwilę obecną na zamontowanie urządzenia w samochodzie. System nie zostanie użyty w Walencji.
21.06.2010 18:25
0
18. @noobubu .... Uprzedziłeś mnie dosłownie o parę minut. Właśnie miałem zacytować te żródło, które właśnie podałeś :) Podr.
21.06.2010 19:30
0
co wyścig nowe skrzydło co oni się tak uparli z nim. ale jak daje efekty nie mam nic przeciwko. ale ciekawie czy pracują już nad bolidem na przyszły sezon?
21.06.2010 20:00
0
"14" Dokładnie.Ja w sumie interesuję się F1 dobre 20 lat i niby coś wiem.Ale co wiem? To co przeczytałem,troszkę wydedukowałem,i tyle co widziałem.Prze tyle lat to sporo ale i tak "gówno" wiem.Marzę aby siąść sobie z Robsem na piwku i parę godzin wypytywać go o wszystko co mnie gnębiło i gnębi aby powiedział mi jak faktycznie jest.Przy okazji gratuluję Robertowi zwycięstwa w rajdzie (A6). Nie ma co.Chłopak jest urodzony do ścigania się.Jak będę żył to będę śledził jego karierę i ciekaw jestem jak długo będzie się ścigał w jakiejkolwiek formule wyścigów.Z jego podejściem i fascynacją to 50-tka bez problemu :)) Nadal twierdzę że taki się rodzi raz na wiele lat.
21.06.2010 20:56
0
13.6q47 .Szanowny Panie, tu wypowiadają się rożni ludzie i poczucie humoru to nie wada, a wręcz przeciwnie. Ton twojej wypowiedzi sugeruje że jesteś poważny aż do bólu, nie wnikam z czego to wynika. To twoje życie ale jeżeli nie lubisz się śmiać to jest na to proste(wręcz genialne) rozwiązanie, nie czytaj postów :) pozdrawiam (na luzie i z uśmiechem aż do bólu)
21.06.2010 21:43
0
21. Jaro75, zawsze podziwialem ludzi, ktorzy fascynowali sie wyscigami dlugo przed tym jak zaczelo nas karmic nimi TV4. Ja niestety nie mialem takiej mozliwosci i dopiero wtedy odkrylem magie F1. Chcialbym poczuc z bliska jak to wyglada, nie mowie o czyms tak pieknym jak zasiasc w bolidzie F1, ale chociaz popatrzec na prace mechanikow, zobaczyc od kuchni jak to wszystko wyglada, na wlasne oczy, nie gdy pokazuje mi to kamera. Pomacac skrzydla w trakcie produkcji, zobaczyc testy aero i porownywac te cyferki, moze odkrecic jakies kolo ;-) I w ogole po prostu poczuc te magie, poczuc to wszystko od kuchni. W koncu to wszystko to nasza pasja, jedni bardziej sie wkrecili, inni mniej, czesto bedziemy sie roznic, czasem pewnie sprzeczac, ale F1 wywoluje emocje. I to jest piekne, jakby juz na to nie patrzec :)
21.06.2010 22:55
0
witam, mój krótki komentarz: >@Ataru i inni spece na tym forum... nie mieszajcie polityki z F1. Humor niesmaczny jak na mój gust.< wywołał małąfalę krytyki pod moim adresem, nie oczekuję głaskania z włosem:), natomiast nie było moim zamiarem obrażanie Was, tylko prośba (zabrakło słowa proszę) o nietykanie spraw innych niż F1. Co ja rozumiem pod określeniem - spece? Przyznaję, że nie jest zastosowane w we właściwej "tonacji" tak na pierwszy rzut oka... Spec - specjalista - człowiek znający się na tym co wykonuje - czyli ktoś komu można zaufać. Przecież nikt z Nas nie jest tam gdzie chciałby być, chyba że o kimś nie wiemy... Zgadzam się z Wami wszystkimi: Ataru, Jaro75, karlito - że jest wiele rozwiazań takich sporów jak ten:) Próbujecie "tłumaczyć" moje zachowanie, to miłe i zasługujące na szacunek z mojej strony... dziękuję! Wiele ludzi czyta to forum i w nim uczestniczy, stąd moje grubiaństwo, że tak powiem:). Zresztą kajanie się nie ma sensu, nie dlatego że jestem twardziel, tylko dlatego, ze wszyscy wiemy o co chodzi i czego możemy po sobie oczekiwać, tak mniej więcej oczywiście. Twoje podejście Ataru w końcowych frazach uzmysławia mi, że to "Ty" jesteś, czy tak? Wyraz >tak< mi wystarczy... Pozdr.
21.06.2010 23:20
0
Dokładnie , wiemy tyle co wyczytamy, co podpowie logika :) tu wchodzą miłośnicy F1 , nie ich inżynierowie. Nie wtrącać , polityki, humoru czy innych tematów do tego forum- nie realne. Nie ma ideałów i trzeba się z tym pogodzić , a na wesoło życie lepiej mija :) i kostucha nie taka straszna :))
21.06.2010 23:21
0
najważniejszy jest SZACUNKEN ;)) to all.
22.06.2010 08:27
0
Złóżcie CV w Renault F1 Team.
22.06.2010 08:39
0
8@ kurna byłem na dorszach i nie glosowałem / niestety/ ale miło było usłyszeć ,że kaczkę wpścili w kanał .
22.06.2010 08:40
0
miało być w f-duct
22.06.2010 10:40
0
Nowe skrzydlo i podloga to nie wszystko musza miec jeszcze cos w rekawie.
22.06.2010 10:48
0
Myślę, że technicy z Renault są dużo bardziej kumaci w sprawach bolidu od was. Ponadto dysponują setkami wykresów, tabel, danych technicznych do których wy nie macie dostępu, więc uważam że wiedzą lepiej od was co potrzeba bolidowi :)
22.06.2010 11:24
0
Nie będzie Kanału F w Walencji.. Informacja potwierdzona przez Erica Bouliera.
22.06.2010 12:17
0
A po co ten kanał i na co. Sezonu braknie żeby dał jakieś korzyści. Przykład Ferrari, Merca, FI, RBR. Ile już GP mają te kanały F. I co widać jakieś niesamowite przyśpieszenie osiągów. Bo ja nie.
22.06.2010 12:39
0
@ 33. RoyalFlesh F1 jeżeli nie widzisz jak szybki jest Mclaren na prostych to nie wiem na co patrzysz. Nie jest dziwne ,ze większość teamów z kasą zainteresowała się tym rozwiązaniem. Problem polega tylko na tym ,że aby F-duct był skuteczny wymaga poważnych zmian w konstrukcji i tym samym w aerodynamice. Także nie sądzę aby ten kanał był w innych teamach tak skuteczny jak specjalnie zbudowanym do tego Mclarenie.Z drugiej strony jednak nie ma co się dziwić ,ze zespoły próbują uzyskać dzięki temu choć namiastkę tego co ma Mclaren
22.06.2010 14:11
0
..a mnie po prostu b.cieszy, że chłopaki bawią sie na maxa, w tym swoim nowym tuneli aero, bo w porównaniu z 2009 widać ciągłość zmian, ale nie cieszy mnie bezawaryjność silnika.....bo nie ma (przy okazji) możliwości podkręcenia tych paru 10-tek KM :D - same poprawki aero w trakcie sezonu nie zrobią z Renio rakiety, kiedy projekt z 2009 był "ciut" mało odkrywczy...
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się